lørdag 17. januar 2009

Vekk med Axel Sandmos jantelov!



Jante loven var sikkert ment som en bra ting i det mannsdominerte og krigsnære 1933? eller? Var det virkelig det?

Uansett hvordan Axel mente å utrykke sin lille "uskrevene" lov mener jeg den ikke passere inn i dagens Norge, for den blir brukt helt feil og skaper bare uhygge.

Man finner janteloven mest i bruk hos ungdommen fra 13-17. søte og litt uvitende mennesker som er usikre på seg selv.

Jeg husker godt på ung. skolen da jeg ikke så en bekjent av meg og gikk uvitende med mp3en min forbi henne da hun plutselig begynte å rope etter meg "overlegen, hva er det du tror du er. du tror du er så jævelig deilig du" noe jeg aldri har trodd eller tenkt. Noen som kjenner seg igjen her?

Jeg tror ikke en slik "lov" har gjort noe positivt for noen hverken i 1933 eller nå.

Er det ikke på tide å gjøre noe med dette?
Hvis man skal føler seg mindre værdt en andre blir jo det helt feil?
Selv om noen føler seg bra betyr ikke det at man føler seg bedre en andre! Alle har rett til å ha det bra!

Man avler gode gjerninger med godhet og dårlige gjerninger med negativitet.

Derfor synes jeg det er på tide å gjøre om denne loven, til den NYE og FORBEDRET janteloven!



7 kommentarer:

  1. takk for koselig kommentar :) supert, for den ledet jo til bloggen din som virker veldig fin. kjolen er fra hm, men for lenge siden. båndet er fra en gammel halternecktopp, men kan lett lages av tre stoffremser flettet sammen :) evt tre silkebånd!

    SvarSlett
  2. Håret mitt er helt ekte :) Ikke noe extions eller noe sånt.

    Jeg hater janteloven. Den er fryktelig teit. virkelig!! Jeg blir bare irritert over å høre ordet "janteloven". Kjenner noen jenter som følger den etter punkt og prik. Og jeg takler dem rett og slett ikke.

    SvarSlett
  3. Sv: Neida, ikke kaldt. Bare litt... men stapp masse klær inni ;) Ull er jo varmt så skjønner ikke hvorfor DU skulle fryse:D

    Me likey den nye janteloven ;)

    SvarSlett
  4. Den nye janteloven likte jeg ! folk burde lære av den :)

    SvarSlett
  5. Er bare tilfeldig innom her, men må bare få forklare deg at du har misforstått fullstendig!

    Forfatteren heter Aksel Sandemose, ikke Axel Sandmo.
    Det er ikke en "uskreven" lov, som du sier, bare en tekst. Har ikke noe med mannsdominert eller krigsnær samtid å gjøre. Den er skrevet for å gi et bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned» som Sandemose mente var medfødt. Han kritiserer byen Jante og måten de lever der, han mente aldri at man skulle leve etter dette!
    Les "En flyktning krysser sitt spor", og skaff deg litt peil!

    Å kreditere seg selv for Den nye Janteloven er bare dumt. Den ble laget før du var født (av folk som misforstod Aksel like mye som deg).

    SvarSlett
  6. Begge deler er feil. Man skal hverken tro at man er bedre enn andre, men ikke mindre verdt av den grunn.

    SvarSlett