søndag 14. september 2008

Why me

Huff, jeg er ordentlig lei av å være syk. Jeg står nå på venteliste for å komme inn på utredning for ME på et eller annet sykehus. Fått beskjed om at det kan være opp til ET ÅRS ventetid.

For dere som ikke vet hva ME er (hvis du vet dette hopp til neste avsnitt;) så er det et utmattelses syndrom der hovedsymtomet er at man sover og sover uten og få noe energi så man er konstant utslitt/utbrent og trøtt. Man kan sammenligne det med en sony erikson som driver og piper og piper fordi den mangler strøm. Når du setter den til lading stopper den å pipe men bateriet fylles veldig lite opp eller ingenting. Når du tar ut laderen, og du ringer et nummer eller sender en melding begynner telefonen og pipe igjen, da er det ikke noe annet å gjøre en å lade den igjen.(ladinga er sengen og ringe/sende melding er aktiviteter som skole o.s.v)

Som om ikke dette var nok, sliter jeg med en rekke tilegsymtomer vondt i hode, vond mage, vondt i øyner, lett feber og det jeg kjenner mest på de siste dagene er vonde muskler og ledd, spesielt kneer og hondledd. Jeg sliter også en del med kvalme.

Jeg har gledet meg lenge til i dag, jeg skulle ut på kolboten på det nye senteret og shoppe, men på vei dit ble jeg sykere og alt endte med null nye klær og rett i seng. Jeg har heller ikke fått vært på skolen noe serlig. Vi har hatt nesten 5 uker med skole og jeg har vært borte hvertfal 14 dager av de. Men det som er aller verst for meg er at jeg er mye borte fra jobben. Jeg elsker skolen, men jeg elsker jobben min enda mer. De to siste ukene skulle jeg ha jobbet 10 timer i uken (2 dager) men på grunn av min sykdom har jeg bare klart 5 timer i uken. Jeg har veldig lyst til å jobbe, men jeg klarer ikke. Jeg er så redd de på jobben tror at jeg skulker unna, eller at de himler med øynenen. Dere skjønner, jeg har ikke fortalt skjefen at jeg har ME enda. Gruer meg veldig til det. men har tenkt å snakke med henne nå til uken. Jeg vil ikke ha noen serbehandling fra noen, men at man blir forstått og blir tatt seriøst hjelper mye.

Jeg vil bare få takket alle vennen mine og alle som komenterer bloggen min. Å ha ME er ikke en lek, men dere gjør det mye lettere for meg og leve med sykdommen når dere holder kontakten med meg og støtter meg. Er så koselig å få en ”hvordan går det med deg mail” eller sms. Det hjelper meg veldig på veien mot å bli frisk.

6 kommentarer:

  1. Hei søte du! Det er så vondt å høre at det ikke går noe greit. :\

    Håper du kommer inn til utredning så fort som mulig! Allikevel synes jeg du skal høre med legen din om ikke han/henne kan ordne med det som trengs til utredning for deg for å få litt fortgang i tingene. Legen min tok de nødvendige blodprøvene og henviste meg til de stedene jeg trengte å få prøver fra (ultralyd av magen, MR av hodet). Til slutt var jeg hos en nevrolog som stilte diagnosen min. Nevrologer kan også stille diagnoser nå.

    Jeg tar skolen over 4 år nå, så det er ingen dum ide det der. Ikke gjør mer enn du orker. Når det gjelder jobben så syns jeg du skal sykemelde deg med en gang! Du kommer til å bruke så mye krefter der. Bruk all energien du har på skolen nå. Å få en utdannelse er det som er viktigst akkurat nå. :\ Kjedelig å si men..

    Takk for kjempesøte kommentarer! Du er så skjønn! Vet hvor vanskelig det er å skrive så lange innlegg og kommentarer når man har ME. Sliter enda med det der selv. Det betyr mye at du orket det i dag for min skyld! Ønsker deg alt det beste vennen!

    Stor klem!

    SvarSlett
  2. Uff, det høres ikke noe gøy ut i det hele tatt! Vet om flere som har ME, og som har hatt problemer med å bli tatt seriøst.
    Håper du får den behandlingen du trenger:)

    SvarSlett
  3. Uff da, høres ikke særlig gøy ut å ha ME, kjenner en annen som har det men hun har det ikke så ille som du har det. Håper du får det bedre etterhvert og at du får behandling. Håper også at sjefen din forstår deg når du forteller det:)

    SvarSlett
  4. For å få .com eller .no så må du kjøpe domene og bruke wordpress.org

    CSS arket ligger under "Design" og så "Theme Editor". Håper du finner frem! Vet ikke hvilke koder det er for ditt design, men bare prøv deg frem litt. ;D

    SvarSlett
  5. så koselig du vil farge håret etter å hå vært innom bloggen min. Er kjempe fint nå også da! Liker den røde kåpen, har en nesten lik selv jeg kom på jeg må få brukt:)

    SvarSlett
  6. Stakkar deg. Har hørt mye om sykdommen, men vet jo ikke egentlig hvordan det er å ha den. Så alt jeg kan si er vel god bedring. Håper du snart får det bedre :)

    SvarSlett